Concepută de Zaha Hadid, realizată din HI-MACS, Opera House din Gungzhou, China
Inconfundabilă, cladirea Operei poartă semnătura arhitectei Zaha Hadid: nu are unghiuri drepte, pereții și tavanele au pantă, iar sălile de audiție par că plutesc și se întrepătrund. Alături de o sală de concert cu o capacitate de 1.800 de locuri , noua clădire de 70.000 de mp cuprinde o zonă de recepție cu spațiu pentru lobby și lounge, o sală multifuncțională mai mică și, de asemenea, birouri și spații tehnice.
“Am mers pe idea unui spațiu fluid, ce pare că plutește,” spune Zaha Hadid.” Acum câțiva ani, când am început acest proiect, ne-am angajat la un design de forme și linii curbe care să permită luminii să patrundă adânc în spațiu. Am implicat în design elemente de geologie, arheologie și topografie. Proiectele noastre sunt foarte mult influențate de peisaj și de eroziunea care schimbă permanent peisajul”.
Expresivitatea dinamică a limbajului formal folosit de architect este reflectată în arhitectura clădirii. Efectul dramatic al interioarelor este foarte spectaculos. Degajările din pereți și tavane, alternate cu elementele încastrate pleacă din zona intrării și ne conduc prin toată clădirea, jucându-se cu percepția de spațialitate a vizitatorului.
Cladirea Operei din Gunagzhou este revoluționară atât în termeni de arhitectură, cât si ca tehnologie specifică acestui tip de clădire. A fost construită pe malul râului Pearl pentru al treilea oraș ca marime din China. Structurată în două părți ce cuprind 1.800 locuri în Grand Theatre și o sală adițională, multifuncțională, de 400 de locuri, clădirea Operei este un punct de reper cultural în Haixsinsha Tourist Park Island din delta râului Pearl. Construcția de 42.000 mp proiectată de Zaha Hadid își propune să fie un simbol pentru noul cartier de afaceri Zhu Jiang și consolidează statutul de creștere economică a Chinei în noul mileniu.
Zaha Hadid s-a născut în 1950 la Bagdad și a fost prima femeie care a primit premiul Priztker Architecture, echivalentul pentru arhitectură al Premiului Nobel. Este unul dintre cei mai cunoscuți și influenți arhitecți ai lumii.
LG Hausys a început să lucreze la Opera House încă din 2005. Mai mult de 5.000 de mp de Hi-Macs au fost folosiți la carosările de pereți și tavane, carosări de scari rulante și elemente de mobilier. O cantitate impresionantă de HI-MACS a fost de asemenea utilizată în costrucția uriașei structuri hiperboloide. Până și panourile acustice au fost realizate din HI-MACS. Designul interior propus de Zaha Hadid a fost extrem de complicat. Pentru fiecare element de design propus a fost neceasră o soluție tehnică personalizată. Fabricarea acestor elemente nu ar fi fost posibilă cu materiale tradiționale. HI-MACS este fără nici un dubiu cel mai potrivit material pentru un astfel de proiect.
HI-MACS este un material termoformabil. Datorită proprietăților termoplastice, poate lua orice formă curbă, organică, devenind astfel un material foarte iubit de arhitecți și designeri ce propun proiecte futuriste.
Zaha Hadid nu a utilizat pentru prima oară materialul la Opera din China. Numele arhitectei este legat și de amenajarea hotelului Puerta America din Madrid, amenajare unde Hi-Macs a fost folosit cu generozitate.